maanantai 17. tammikuuta 2022

Sport- geenitestin tulokset+ alekoodi

Tein taannoin yhteistyön merkeissä Evogenomin kanssa Sport- geenitestin, jonka avulla pääsee tutustumaan omaan kroppaan tarkemmin perimän kautta.  Perinnölliset asiat on kiinnostavia ja jos niiden avulla saa työkaluja omaan hyvinvointiin, kannattaa se kurkata mitä ne tekijät siellä näyttää.

Testin tekemisestä voit lukea lukea enemmän täältä. Nyt katsotaan tuloksia ja millaisia ajatuksia ne herätti.

Ajattelin aluksi, että tälläinen testi olisi liian hifistelyä tavalliselle ihmiselle ja olisi enemmän urheilijan työkalu, mutta voin todeta tämän ajatuksen vääräksi. Testitulokset olivat mielenkiintoista luettavaa ja sain niistä valtavasti irti. Paketti on kaikkiaan 87- sivuinen joten tätä pitää lukea useampaan kertaan.

Osaan on ollut aavistuksiakin mutta yllätyksiäkin tuli vastaan. Sain tietää mm. olevani aamuihminen, vaikka voisin väittää sen olevan juuri toisinpäin. Varmasti liian vähäinen uni ja ylipaino vaikuttaa siihen tunteeseen, että aamut on olleet pitkään hankalia.

Painonpudotuksen suhteen sain valtavasti lisää ymmärrystä itseäni kohtaan. Ja ymmärryksen voi kääntää työkaluksi! Perimän kautta minulla on mm. keskivertoa voimakkaampi mieltymys makeaan. No tämän allekirjoitan täysin, voin välillä oikein kuulla herkkujen huutavan perääni.. Tuloksien mukaan perusaineenvaihduntani on keskimääräistä hitaampi. 

Sain myös tietää, että minun kannattaa suosia hitaita hiilareita, ruokailuun testituloksilla saa kyllä hyvää runkoa. Tietoa saa myös mm. napostelutaipumuksesta ja ruokahalusta.

Liikuntaan saa myös infoa, minulle tulokset kertovat että edustan keskivertoa kookkaampaa ja liikunnalla on iso merkitys painonhallinnassa ja laihdutuksessa. Vaikka sanotaan, että ruokavalio on suuressa roolissa painonpudotuksessa, saan tästä vahvistusta sille, että liikuntaan kannattaa minun panostaa myös alkuvaiheessa.

Aivan valtavasti mielenkiintoista infoa siitä kuka minä olen. Elämäntapamuutosmatka on ennenkaikkea matka itseeni ja odotan innolla itseeni tutustumista. Kuka minä olen, mitä minä haluan ja mihin minä olen matkalla..

Tällä hetkellä Sport-geenitestit ovat loppuunmyyty, mutta saan tarjota teille mahdollisuuden tutustua itseenne tarkemmin PREMIUM- geenitestin avulla alennettuun hintaan! Premium on suosituin testi, ja saatte sen tarjoushintaan 149e! Testin normaalihinta on 290e, joten nyt kannattaa tarjous hyödyntää. Testiin ei normaalisti kuulu raakadata, mutta seuraajina saatte sen kaupanpäälle, joten Premium+raakadata. Saat alennuksen koodilla LAURAPREMIUM. Koodi on voimassa 23.1.22 saakka.

Olen kyllä hyvilläni, että pääsin tutustumaan näin perusteellisesti perimääni. Kuten aiemmin totesin, näistä saa hyviä työkaluja itselle tukemaan muutosmatkaa.

-Laura

Ps. Löydät minut instagramista!

lauantai 1. tammikuuta 2022

Pala kakkua kerrallaan!

Vuoden ensimmäinen päivä.. 

Kuinka moni on jo aloittanut uuden alun? Vähän kuivaa kanaa ja parsaa lautasella.. Tai vähintään miettii jo dieettivalmennuksen tilaamista? Aloitus ehkä maanantaina, niin ehtii vielä viikonlopun mättää herkkuja mitä ilman sitten pitäisi sinnitellä ainakin 8 viikkoa. Tai ehkä voisi vetää viikon tai kahden mehupaaston, ihan että pääsee hyvään vauhtiin.. Suolihuuhtelullakin saa painoa alas! Mielessä siintää kesäkunto ja onni paremmasta elämästä.

Voin myöntää, että itse olen vuosien varrella ostanut monenlaisia valmennuksia ja dieettejä. Olen mennyt kauppaan kilometrin mittaisen listan kanssa ennen dieetin alkua. Ei punaisia kasviksia, niissä on liikaa kaloreita, vihreitä! Tomaattia ei missään nimessä, se on hedelmä.. Listalla myös useita erilaisia, ja todella hintavia lisäravinteita, joita sitten hampaat ja naama irvessä "nautitaan" liikuntasuorituksen aikana tai jälkeen. Muistan yhden dieetin, jossa oksennukseen asti join näitä juomia salilla, kävin salilla useamman kerran viikossa ja lenkkeilin siihen päälle monet lenkit viikossa ja mietin etten halua tätä. Ja silti senkin jälkeen ostin useamman valmennuksen. 

Vaikka nyt olen muutaman vuoden jo kiertänyt laihdutuskuurit kaukaa, tunnen vuoden vaihteen lähestyessä ahdistusta. Pitäiskö ostaa taas joku hyvä dieetti, saisin homman hyvään vauhtiin ja sitten opettelen syömään järkevästi.. Onneksi markkinoilla on nykyään myös fiksuja valmennuksia. Niitä missä opetellaan syömään ja liikkumaan normaalisti. Silti laihdutuskulttuuri on hakattu meihin syvälle. Miksi pitäisi pyrkiä kesäksi kuntoon, kun enemmän hyötyä olisi pyrkiä elämäsi loppuajaksi kuntoon. Näillä valmennuksilla tehdään isoja rahoja, joten ei kaikkia haittaa, vaikka palaat ostamaan uudistetun kesäksi kuntoon- valmennuksen aina uudestaan. Nostan hattua näillä valmentajille, ketkä opastavat pysyviin muutoksiin. Heidän tarkoitushan on tehdä lopulta itsensä tarpeettomiksi. 

Isomman ylipainon omaavana mietin välillä sitä isoa määrää painoa, mitä pitäisi saada kadotettua. Olen miettinyt sitä järkevää laihdutusta, noin puoli kiloa viikossa.. Ja mieli huutaa "aivan liian hidasta, haluan kuntoon heti!!" Mutta kun mietit, onko paino tullut hetkessä.. Ei. Miksi se pitäisi saada nopeasti pois? Jos alkaisikin huolehtia itsestä, korjaisi asian kerrallaan. Kuka sitä nyt taloakaan remontoi jokaista kohtaa yhtä aikaa. Pelkkä mielikuvakin naurattaa, sekopäisenä juoksisi pitkin taloa ja vaihtaisi lattiaa, repisi tapetteja ja piikkaisi laattoja irti, kaikkea sitä yhtä aikaa.. Sehän olisi täysi kaaos. Miksi kaikki rempallaan olevat elämäntavat pitäisi korjata kerralla? Verenmaku suussa ääripäästä toiseen..

Jos vetääkin henkeä, ja ottaa yhden asian kerrallaan korjattavaksi. Ja kohta kerrallaan rakastaa itsensä kuntoon, ja samalla nauttii siitä elämästä mitä elää. Puoli kiloa viikossa, se on noin kaksi kiloa kuukaudessa ja se tekee vuodessa sitten noin 24kg.. Ja mitä sitten jos ei karista kyydistä kuin puolet tuosta, jo sekin on aivan valtava määrä parempaa oloa ja eloa, mitä taas jos se tulisi painoksi lisää.

Ei koko kakkuakaan vedetä kerralla, tai ainakin se olisi aika sotkuista.. Pala kakkua kerrallaan, se toimii paremmin.


-Laura


maanantai 24. toukokuuta 2021

Geenitestin avulla enemmän tietoa!

 * Postaus toteutettu kaupallisessa yhteistyössä Evogenom- yrityksen kanssa.

Sain mahdollisuuden testata yhteistyön merkeissä sport- geenitestiä, jonka avulla saisin lisää tietoa siitä miten geenini vaikuttavat kehoni toimintaan mm.palatumisen suhteen.. Faktatieto omien mututuntemuksien sijaan kuulostaa paremmalta.

Geenitestin avulla pääsee kurkkaamaan omaan genetiikkaan syvemmälle,ja ehkä sitä kautta löytämään hyvinvointiin uusia avaimia. Testin avulla saan tietoon esimerkiksi millainen harjoittelu toimii juuri minulla.

Testin tilaaminen on helppoa, se toimitetaan sinulle kotiin postilaatikkoon mahtuvassa paketissa. Testipaketin mukana tulee selkeät ohjeet miten testi otetaan. Paketissa tulee pieni näyteputkilo, jonne oma sylkinäyte laitetaan. Sitten testi postitetaan Evogenomille takaisin samassa paketissa missä se tuli, postimaksu on valmiiksi maksettu. Tulokset tulevat kotiin niiden valmistuttua. Yritys sijaitsee Jyväskylässä, joten kyseessä on kotimainen yritys.


Kieltämättä erityisen kiehtovaa saada tietää itsestä enemmän, 
mitä geenini minusta kertookaan ja miten sitten näitä tietoja saan käytettyä hyödykseni.

Mikäli sinulla on intoa selvittää omaa genetiikkaasi syvemmälle, koodilla SPORTLAURA saat sport-geenitestin edullisemmin! Koodilla saat testin 190e hintaa, sen ollessa normaalisti 590e. Koodi on voimassa 24.5-31.5.2021.


 

Olen oman näytteen nyt putkiloon tallentanut, ja se lähtee kohti Jyväskylää. Kirjoittelen raportin saavuttua tuloksista ja miten aion saatuja tietoja hyödyntää hyvinvointiani korjatessa.


-Laura

Ps. Löydät minut instagramista, missä päivittelen kuulumisia säännöllisesti. 



torstai 4. helmikuuta 2021

Väärin ymmärretty kehopositiivisuus!

 Joskus mieleeni juolahti sellainen ajatus, että kehopositiivisuus ymmärretään tarkoituksella väärin. Koska sen ympärille saa niin nopeasti mellevän keskustelun.

Olen tammikuussa seurannut loputtomia keskusteluja kehopositiivisuudesta ja useamman kerran mietin, miten tämmöisen asian voi ymmärtää niin täydellisen väärin. Eikä sitä käsitystä muuteta, vaikka miten siitä keskustellaan. Tuntuu lohduttomalta ajatella, että tämä väärinymmärtäminen olisi tahallista.

Minulle kehopositiivisuus on juuri sitä mitä ne sanat siinä kuvaa. Positiivisuutta kehoa kohtaan. Se ei tarkoita ylipainon ihannointia, tai sitä että olisi 100% tyytyväinen kaikkeen itsessään. Minulle se on levollisuutta itseäni kohtaan, rauhaa ja positiivista asennetta kehoani kohtaan.

Harmittavan moni huudattaa, että kehopositiivisuus on ylipainon ihannointia. Aivan kuin ylipanoinen ei saisi rakastaa itseään, tai että ylipainoisen tulisi itsepiiskauksen kautta pyrkiä johonkin tilaan missä voi sitten suhtautua itseensä positiivisesti.

Mutta jos haluaa huomiota, kehopositiivisuuden ympärille saa tietyllä lähestymistavalla todella nopeasti ison kuhinan. Itse uskon lempeään suhtautumiseen, kun rakastaa itseään, huolehtii itsestään ja se vaikuttaakin sitten ihan kaikkeen.

Käy kurkkaamassa syömishäiriöliiton julkaisu aiheesta, mitä ajatuksia kehopositiivuus sinussä herättää?

-Laura

Ps. löydät minut melkeinpuoletminusta- intagram tililtä!

torstai 28. tammikuuta 2021

Kannustava vai lyttäävä lähipiiri?

 Mietin uskallanko kirjoittaa, että kaikilla meillä on lähipiiri. Toivoisin ainakin, että jokaisella meistä on lähipiiri, jonkinlainen tukiverkko. Muodostuu se sitten perheestä, ystävistä, työkavereista..

Isossa elämäntaparemontissa lähipiriin merkitys korostuu. Oli muutos sitten mikä tahansa. Ison ylipainon tiputtaminen on pitkä prosessi ja vaatii tukea. On hurjaa huomata, kuulla ja nähdä millaista palautetta esimerkiksi ylipainoiset saa juuri siltä lähipiiriltä.

Itse olen esimerkiksi kertonut pudottaneeni painoa, ja siihen on tokaistu "hieno homma, mutta onhan tuota vielä mitä tiputtaa.." tai kun aloitin tämän projektin, " tosi hyvä, mutta vuosia tulee menemään.." Aivan kun en tietäisi näitä itsekin, vähän että ensin silittää ja sitten lyö. Sanoisitko alkoholistille, joka kehuu olleensa esimerkiksi kaksi viikkoa juomatta, että onhan noita viikkoja vielä mitä olla juomatta..

Monesti tuntuu, että se lyttääminen on jotenkin helpompaa, vai livahtaako se ajattelematta luonnostaan? Olisiko niin vaikeaa kehua, tsempata.. Kysyä vaikka lenkille tai kuunnella toisen fiiliksiä, ilman että työntää negatiivisuutta toisen muutostyöhön.

Koskaan ei nimittäin tiedä missä vaiheessa henkisesti elämäntapamuuttuja on, kaipaisiko tsemppiä ja musertuu kuittailun alle? Harva kai tuollaisesta kommentoinnista saa mitään, ehkä joku voi saada lisää vauhtia että minäpä näytän.. Mutta epäilen.

Sen varalta, että kaipaat juuri nyt kannustusta: Minä uskon sinuun, muutos ja päivä kerrallaan! Et ole yksin tässä suossa, yhdessä täältä noustaan. Minulle saa aina laittaa viestiä, kommentteihin tai instagramin puolella. 

-Laura



keskiviikko 20. tammikuuta 2021

Eväitä vuoteen 2021

Olen tehnyt aina laiskasti lupauksia vuoden vaihtuessa. Mutta tavotteita ja erilaisia listoja olen aina rakastanut tehdä.

Tänä vuonna en ota mitään painoon liittyvää tavoitetta, siihen kun vaikuttaa niin moni asia. Mutta sen sijaan keskityn tekijöihin, mitkä sitten voisivat vaikuttaa tähän muutosmatkaan oikealla tavalla.

Ja näitä tekijöitä on:

  • uni
  • liikunta
  • ravinto
  • vesi
  • henkinen hyvinvointi
Nämä kaikki voi jakaa todella moneen osaan, mutta näiden ympärille tulen keskittymään ja luomaan tavotteita.. Esimerkiksi hyvä uni vaikuttaa kaikkeen, ja huomaan ero kun on nukkunut hyvin ja riittävästi.


Liikuntaan otin sellaisen tavoitteen, että käyn liikkumassa joka toinen päivä. Huomasin kuitenkin nopsaa, että joinakin päivinä tulee settiä, ja se aiheutti stressiä kun olisi "pakko" mennä lenkille. Lisäsin siis tavoitteeseen, että liikuntaa tulisi tulla joka toinen viikko 3 kertaa ja joka toinen viikko se 4 kertaa. Tavoitteena joka toinen päivä, MUTTA jos tulee jotain minkä takia se ei onnistu, on ok muokata liikuntakertaa menojen mukaan.


Vettä pyrin juomaan 1,5-2l ja se on onnistunut pääosin hyvin. Täytän 1litran vesipullon aamulla ja sen täyttö kertaalleen. Litran pullon avulla on helppo myös visualisoida määrää ja sen suhteen pysyy kärryillä.

Ruokailussa keskityn nyt isoihin linjoihin. Eli siihen, että ruoka menee säännöllisesti, vähintään 5 kertaa päivässä ja päivän aikana menee hedelmiä ja vihanneksia.

Henkinen hyvinvointi kuuluu osaltaan näihin kaikkiin, mutta olen ottanut aikaa kirjoille, musiikin kuuntelulle.. Ja nämä toimet sitten ovat vaikuttaneet mm.uneen! Eli kaikki todella vaikuttaa kaikeen..

Näillä toimilla paino on lähtenyt laskuun, olo on parempi ja mieli virkumpi. Joten suunta on oikea.

-Laura

Ps. Jaan kuulumisia melkeinpuoletminusta- instagram tilillä, tule mukaan!

keskiviikko 13. tammikuuta 2021

Sinulle joka yrität!

Törmäsin tuossa muutamia päiviä sitten Forum24 lehden tekstiviestipalstalla oheiseen tekstiin. Ja vaikka teksti minua ärsyttikin, sitä enemmän se teki minut surulliseksi. Kuinka kaukana ihmiset ovatkaan toisistaan.



On eittämättä helppo huudella asiasta, josta itse ei ole koskaan kärsinyt. 55 vuotta ihannemitoissa, hieno homma. Minä joka en ole koskaan juuri välittänyt alkoholista, pitäisikö minun huudella alkoholistille "korkki vaan kiinni, raittiina vuodesta 86!". Ehkä ei, en tiedä niistä demoneista mitään.

Miksi sitten toisten vähättely, tuomitseminen ja itsensä nostaminen on niin helppoa. Tuossahan tehdään sitä kaikkea. Nostetaan itseä sillä, että on ollut aina ihannemitoissa. Vähätellään isosti niitä, ketkä ylipainon kanssa kamppailee..

Mietitäänpä sitten ylipainoa. Siinä ei ole koskaan kyse vain yhdestä ongelmasta, vaan pikemminkin monen asian summasta.

Niimpä minä kehun sinua, sinua joka yrität! Kerta toisen jälkeen lähdet lenkille, teet parhaasi uusien tapojen kanssa.. Kokeilet uusia keinoja, et luovuta! Nostan hattua sinulle, olet taistelija ja pääset varmasti maaliin. Uskon sinuun ja uskon minuun.

Mietin näistä asioita jo ennen tuota Forumin tekstiviestipalstaa. Olen miettinyt tätä kun käyn lenkillä. Kun sitkeästi kävelen ja yritän päästä tästä suosta kuivemmalle maalle. Ja mietin sinua, joka myös ylipainon kanssa kamppailet tai muunlaisen syömishäiriön tai oikeastaan minkä ongelman kanssa vaan taistelet!

Ei koskaan kannata vähätellä toista ja toisen tilannetta. On helppo sanoa, että lenkille vaan jos on aina ollut liikunnallinen, nauttinut liikunnasta ja on esimerkiksi hyvässä fyysisessä kunnossa. Kepeästi vähätellä sille jolla on esim. 50kg ylipainoa, lastina lisäksi ehkä kipuja, muita sairauksia..

Kannustuksen kautta, se liikuttaa paljon pidemmälle.

-Laura

ps: Löydät minut myös instagramista